Så fungerar snöröjningen

Telefon
0504-18000

Telefontider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

E-post
kommun@tibro.se

Besöksadress
Centrumgatan 17

Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00

Postadress
543 80 Tibro

Kontakter

Varje snöfall är unikt! Snöröjningen beror på en mängd olika saker. Hur kallt är det i backen? Hur mycket snö har kommit? Hur är kvaliteten på snön, är den blöt och tung eller lätt och torr? Vad var det för väder innan snöfallet och hur ska vädret bli efter? Det innebär att det finns många faktorer som spelar in i vilka beslut som Tibro kommun tar vid snöröjningen.

Vi försöker så gott vi kan att undvika att ploga upp snö till garageinfarter, ingångar och liknande, men ibland måste vi. Dels kan det vara svårt att hitta andra lämpliga ställen att lägga snön på, dels kan det bero på tidspressen som innebär att vi på kort tid försöker gå över så många gator som möjligt för att framkomligheten ska öka. Att röja bostadsgator har blivit svårare med åren, eftersom infarterna till fastigheter har breddats och att fler bilar och andra fordon står parkerade direkt på gatan.

Du som bor i anslutning till en gång- och cykelbana kan få två vallar, då körbanan och gång- och cykelbanan plogas separat.

Vi beklagar och ber om överseende om vi ibland ställer till det för dig som har varit tidigt ute och skottat.

När snöröjningen startar igång beror förstås på vädret. Om det börjar snöa sent på kvällen, går vi oftast ut först vid klockan 02.00-03.00 och varje distrikt tar minst 8 timmar att arbeta med innan vi är färdiga.

Innan du felanmäler, tänk på att det kan ta 8-14 timmar efter att det har börjat snöa innan vi har hunnit komma till just din gata. Som exempel, börjar det snöa under natten, kan det dröja till följande eftermiddag innan vi har kommit till din gata.