Överklaga ett beslut
Besöksadress
Centrumgatan 17
Öppettider
Mån-fre kl. 07.30-16.00
Postadress
543 80 Tibro
Om du som sökande eller som berörd sakägare (exempelvis granne) inte är nöjd med ett beslut kan du överklaga det.
Ett överklagande ska vara inlämnat till kommunen inom tre veckor från den dag du tog del av beslutet. För alla som inte ska delges ett beslut om bygglov eller förhandsbesked räknas överklagandetiden från den dag som infaller en vecka efter det att beslutet har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar (Ärenden som inkom innan 1 december 2025) eller kungjorts på kommunens anslagstavla (Ärenden som inkom efter 1 december 2025).
Överklagandet ska vara skriftligt och i skrivelsen ska du
- tala om vilket beslut du överklagar, till exempel genom att ange paragraf i
protokollet eller ärendets diarienummer.
- berätta varför du anser att byggnads- och trafiknämndens beslut är felaktigt
- beskriva hur du anser att beslutet ska ändras
- meddela dina kontaktuppgifter med namn, postadress, telefonnummer
Kommunen bedömer först om överklagandet har kommit in i rätt tid. Om så är fallet skickas överklagandet vidare till länsstyrelsen som handlägger själva överklagandet.
